۱۳۹۶-۰۶-۲۶

مقاله معرفت از نظر عين القضات همداني که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۲ – بهار ۱۳۸۳ در دانشکده ادبيات و علوم انساني (تهران) از صفحه ۴۱ تا ۶۰ منتشر شده است.
نام: معرفت از نظر عين القضات همداني
این مقاله دارای ۲۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله شناخت شناسي
مقاله عقل
مقاله علم
مقاله طور وراء عقل
مقاله بصيرت
مقاله معرفت

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: حاجيان نژاد عليرضا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
راههاي حس، تجربه و عقل در شناخت، قبل از افلاطون در فلسفه يونان مطرح شده بود. افلاطون راههاي وصول به شناخت را حس، گمان، استدلال، تعقل وارسطو صرفا عقل مي دانست. مسلمانان با فلسفه يونان بيشتر از طريق مدارس رها، نصيبين، حران، جندي شاپور و … توسط مترجمان سرياني با نوعي قبض آشنا شدند. ورود فلسفه به جهان اسلام موافقت و مخالفت و انتقادهايي را برانگيخت. در ميان منتقدين، عرفا و در ميان عرفا، عين القضاه كه از زمره نوابغ عرفاست با توجه به تربيت مدرسي توانست حصول معرفت را از طريق ذوق و بصيرت كه پيش از او اجمالا مطرح شده بود تبيين و تفسير كند. قاضي علاوه بر تعيين حد و مرز براي شناخت حسي و عقلي به شناخت از طريق ذوق و بصيرت يا «طور ورا عقل» اعتقاد داشت او براي حس و تجربه و عقل در شناخت ساحت و خصايصي و براي بصيرت يا ذوق و معرفت ويژگيهايي برشمرده و تفاوت و تشابه آنها را با يكديگر و با وحي يا علم لدني و جايگاه هر يك از آنها را در شناخت و آفات هر يك از آنها را بيان نموده است.

© حقوق سایت محفوظ است