۱۳۹۵-۰۵-۰۵

مقاله تحليل تشبيه از منظر تصوير و مضمون در «ناظر و منظور» که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۹۰ در مطالعات نقد ادبي (پژوهش ادبي) از صفحه ۱۷۹ تا ۲۱۴ منتشر شده است.
نام: تحليل تشبيه از منظر تصوير و مضمون در «ناظر و منظور»
این مقاله دارای ۳۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تشبيه
مقاله تصوير
مقاله مضمون
مقاله ناظر و منظور

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: كريمي احمد
جناب آقای / سرکار خانم: شمسي پور لنگرودي زهرا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
اين مقاله به تحليل تشبيه از منظر تصوير و مضمون در «ناظر و منظور» پرداخته است.
زيورهاي بياني نهرهايي زلالند که به آبگير سخن جاري شده، آن را پويا و گوارا مي سازند. از اين رهگذر توسل به دامن تشبيه، کلام را قوي تر و تاثير آن را بيشتر مي کند.
سبک وحشي بافقي کلاسيک و تصاوير در اشعارش عيني و نمايان است. تشبيهات بليغ اضافي در بالاترين بسامد، نشان از توجه خاص شاعر به رساترين و زيباترين نوع تشبيه دارد. در تشبيهات مرسل کاربرد واژگاني نظير: به رنگ، بر صورت، صفت، عين، آسا و … به عنوان ادات تشبيه از نشانه هاي سبکي شاعر محسوب مي شود. زبان ساده شاعر سبب آفرينش تشبيهات حسي به حسي فراواني مي گردد. از حيث شکل، تشبيه مفروق بيشترين تصاوير را مي سازند. در «ناظر و منظور» عناصر انتزاعي و شهزاده منظور بيشترين تصاوير را تشکيل مي دهند. علاقه شاعر به محيط پيرامونش سبب مي شود تا به اعتبار مشبه به، اشيا و عناصر طبيعي در هر دو اثر بيشترين تصاوير جاندار و پويا را پديد آورند.
شاعر با به کارگيري عواملي نظير: اغراق در تشبيه، تلفيق آرايه هاي تشخيص، تناسب، حسن تعليل و گرايش به توصيف، تصاويري ماندگار خلق مي کند.
مضامين اخلاقي و حکمي، همچنين تصاوير عاشقانه «ناظر و منظور» علاوه بر التذاذ ادبي و حظ عاطفي، بر انديشه و افکار انسان نيز تاثيرگذار است.

© حقوق سایت محفوظ است