۱۳۹۵-۰۳-۳۰

مقاله بررسي تحليلي روابط دبي -‌ اشل در كا‌نال‌‌ هاي مركب با زبري‌ هاي غير يكنواخت (يادداشت پژوهشي) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در ۱۳۸۸ در مهندسي عمران (دانشکده مهندسي) از صفحه ۱۲۵ تا ۱۴۱ منتشر شده است.
نام: بررسي تحليلي روابط دبي -‌ اشل در كا‌نال‌‌ هاي مركب با زبري‌ هاي غير يكنواخت (يادداشت پژوهشي)
این مقاله دارای ۱۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله رابطه دبي -‌ اشل
مقاله كانال روباز
مقاله فرمول مانينگ

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: فغفورمغربي محمود
جناب آقای / سرکار خانم: حيدربيگي علي اصغر

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
در قرن گذشته، فرمول هاي زيادي براي تعيين ضريب زبري مانينگ در کانال هاي ساده و مرکب با زبري غير يکنواخت ارايه شده است. چنانچه با استفاده از اين فرمول ها در يک کانال، تغييرات تراز سطح آب به صورت تابعي از دبي ترسيم شود، بسياري از اين فرمول ها در مرز مشترک کانال اصلي و قسمت سيلاب گير، ناپيوستگي از خود نشان مي دهند که اين ناپيوستگي ها در ساير پارامترهاي هيدروليکي، نظير: انرژي هاي مخصوص، سرعت هاي متوسط و غيره، وجود ندارد. اين ناپيوستگي ها ناشي از دو عامل اصلي: ضريب زبري مانينگ و عامل حاصل ضرب سطح مقطع جريان در شعاع هيدروليکي به توان دو سوم (AR2/3) مي باشد. در اين مقاله، بررسي تعداد ۲۶ فرمول روابط ضريب زبري معادل مانينگ (ne)، در کانال هاي مرکب با زبري هاي غير يکنواخت، نشان مي دهد که اکثر اين فرمول ها را به علت عدم پيوستگي در کانال هاي مرکب نمي توان به کار برد و تنها سه فرمول، داراي شرايط هيدروليکي قابل قبول است. به منظور رفع عدم ايجاد پيوستگي ناشي از عامل دوم، تکنيکي براي حل اين مساله پيشنهاد شده که با استفاده از اين تکنيک با تغيير تعدادي از پارامترهاي هندسي يک کانال ذوزنقه اي مرکب دياگرام هاي دبي – اشل ترسيم شده است. نتايج، نشان مي دهد با افزايش نسبت مساحت سيلاب گير به کانال اصلي، اختلاف بين متغيرهاي هيدروليکي در مرز بين آن دو افزايش مي يابد. همچنين نتايج حاصل نشان مي دهد تغييرات شيب جانبي جداره هاي کانال اصلي و سيلاب گير، تاثير عمده اي در تغييرات دبي ايجاد نمي کند، به خصوص زماني که تراز سطح آب بالاتر از سطح سيلاب گير قرار گيرد.

© حقوق سایت محفوظ است