۱۳۹۵-۰۲-۰۲

مقاله ارزشيابي نتايج آزمون جامع علوم پايه رشته پزشکي دانشگاه علوم پزشکي زاهدان طي سالهاي ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۷ و تاثير آن بر فرآيند ادامه تحصيل دانشجويان که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۹۱ در فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي زابل (رستمينه) از صفحه ۳۹ تا ۴۷ منتشر شده است.
نام: ارزشيابي نتايج آزمون جامع علوم پايه رشته پزشکي دانشگاه علوم پزشکي زاهدان طي سالهاي ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۷ و تاثير آن بر فرآيند ادامه تحصيل دانشجويان
این مقاله دارای ۹ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله آزمون علوم پايه پزشکي
مقاله زاهدان
مقاله دانشجوي پزشکي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: رفيق دوست هوشنگ
جناب آقای / سرکار خانم: كميلي غلامرضا
جناب آقای / سرکار خانم: نصيرپور حسنعلي

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
مقدمه: دانشجويان رشته پزشکي بايد چهار مقطع علوم پايه، فيزيوپاتولوژي، استاجري و اينترني را با موفقيت بگذرانند. دوره علوم پايه شامل پنج نيمسال است که دانشجو پس از گذراندن کليه دروس اين دوره و کسب معدل بالاي دوازده، مي بايد در يک آزمون کشوري بنام آزمون علوم پايه همزمان با دانشجويان پزشکي ساير دانشگاهها شرکت نموده و در صورت موفقيت در اين آزمون، اجازه ادامه تحصيل در مقطع بعدي را خواهد داشت.
روش پژوهش: اين مطالعه بر روي نتايج منتشره چهل دوره آزمون علوم پايه پزشکي در دانشگاه علوم پزشکي زاهدان و بصورت سرشماري انجام شده است. تعداد افراد شرکت کننده در اين مدت ۱۶۹۱ نفر بود. اطلاعات منتشر شده از سوي کميته علوم پايه وزارت متبوع مورد بررسي قرار گرفت و يافته ها استخراج گرديد.
يافته ها: ۶۵٫۸ درصد شرکت کنندگان در اولين بار آزمون قبول شدند. در چهار دوره اول آزمون، درصد قبولي در آزمون شهريور بيشتر بوده و در بقيه دوره ها درصد قبولي آزمون اسفند بيشتر بوده است. شانزده نفر حتي پس از چهار بار شرکت در آزمون موفق به قبولي نشده که نه نفر آنان ادامه تحصيل داده، چهار نفر تغيير رشته داده و سه نفر نيز اخراج شده اند. در مجموع ۹۹٫۶ درصد دانشجويان پس از برگزاري آزمون هاي جامع ادامه تحصيل داده اند.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج اين مطالعه جامع، تقريبا تمام ورودي ها و پذيرفته شدگان رشته پزشکي دانشگاه بر اساس حد نصاب معمول تا زمان انجام مطالعه و عدم محاسبه حد نصاب دروس تخصصي، از آزمون مربوطه عبور مي کنند. لذا اقدام جهت ارتقاء و کارآيي بيشتر آزمون ضروري بنظر مي رسد. اقدام اخير وزارت بهداشت در خصوص بالا بردن حد نصاب قبولي در اين آزمون بخشي از اين نگرش است.

© حقوق سایت محفوظ است